Pek çoğumuz, anne ve babalarımızla aynı sosyal medya
platformlarını kullanmıyoruz. Aynı platformu kullansak bile karşımıza çıkan
fotoğraflar, videolar ve yazılar bambaşka konularla ilgili oluyor. Örneğin;
Instagram’da benim karşıma “çoğu genç kızın ilgiyle izlediği makyaj videoları”
|
[1] |
çıkarken, annemin karşısına “kendi
yaş grubuna hitap eden” giysi fotoğrafları ya da karikatürler çıkmakta. Bence bu
nesil farklılığı ile birlikte, toplumdaki insanlar yaş gruplarına göre
ayrıştırılmakta. Belki de bu durum “kuşak çatışmalarına” ve “farklı nesillerden
insanların iletişimsizliğine” yol açıyor olabilir. Var olan çatışmaları ise
giderek arttırıyor olabilir.
[2] |
Jenerasyonlara
göre farklı görseller ve bilgiler sunulmasının, elbette bir sebebi var. Her
neslin kendine göre ilgi alanları vardır. İnsanlar yaşadıkları olaylar ile,
çevresindeki kişiler ile, aslında bakarsanız yaşadığı her an |
ile değişip gelişmekte. Bu nedenle, belki biz gençler de on yıl sonra şu anda izlediğimiz videoları izlemiyor olacağız. Peki, sosyal medya platformlarında bu “nesil farklılığı” nasıl kullanılıyor, hiç düşündünüz mü?
Çoğumuzun bildiği üzere; günümüzde X, Y ve Z
kuşakları bulunmaktadır. Biz gençler Z kuşağından iken, anne ve babalarımız Y
veya X kuşağından, anneanne ve dedelerimiz ise X kuşağından veya daha önceki
kuşaklardan. Kendimizi ailemizdeki bireylerle kıyasladığımız zaman; ilgi
alanlarımızın, kişilik özelliklerimizin, internette araştırdığımız çoğu şeyin
ve internette aktif olduğumuz zaman dilimlerinin farklı olduğunu görürüz. |
[3] |
[4] |
Bu nedenle, sosyal medya platformlarında
farklı pazarlama teknikleri kullanılmaktadır. Yani toplumdaki insanları
gruplandırmaktalar ve bu gruplara göre etki altına almaktalar. Karşımıza
çıkan reklamlar verilebilecek en iyi örneklerden. Z kuşağından olan gençlerin
ilgisini çekmek için daha hareketli videolar konulmaktadır |
ve
araştırmalar sonucunda toplamda
sekiz saniye içerisinde bu genç nesli etkilemek gerekmektedir. Aksi takdirde yapılan
reklam gencin ilgisini çekmez ve reklam başarısız olur.
Y jenerasyonunun büyük bir
çoğunluğunun Facebook’u kullandığı tespit edilmiştir. X kuşağının ise akşam
sekiz ile gece yarısı arasında sosyal medya hesaplarını kullandıkları
görülmüştür. Bu nedenle reklamlar da o saatler arasında onlara yöneliktir. Yani
yaş gruplarına göre |
[5] |
sosyal medya platformları oluşturulmuştur
ve bu durum toplumda bir ayrışmaya neden olmaktadır.
[6] |
Sonuç olarak sosyal medya platformlarında karşımıza çıkan
her şey önceden çok detaylı bir şekilde düşünülmüş ve hesaplanmıştır. Toplumdaki
insanları yaş gruplarına, bir başka deyişle jenerasyonlarına, ayırmaktalar. Bunun
sonucunda da toplumda bir ayrışma olmakta ve kuşak farklılıkları daha belirgin
hâle gelmektedir. |
Suzan R.
HOFSTEDE, 2021
KAYNAKÇA
- https://pazarlamasyon.com/jenerasyonlara-gore-sosyal-medya-pazarlamasi-nasil-yapilmali/ (Erişim tarihi: 03.01.2021)
- https://webmaster.kitchen/kusaklara-gore-sosyal-medya/ (Erişim tarihi: 03.01.2021)
[1]
https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fgulsahmeralozgur.dr.tr%2Fkusak-catismalari-x-y-z%2F&psig=AOvVaw3dJKHuPmnfL3Qqel6OnjtS&ust=1609776157427000&source=images&cd=vfe&ved=0CAIQjRxqFwoTCKjQmtWRgO4CFQAAAAAdAAAAABAJ (Erişim tarihi: 03.01.2021)
[2]
https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fwww.businessinsider.com%2Fwhat-is-instagram-how-to-use-guide&psig=AOvVaw117-wEMsWKwObp6gB786OG&ust=1609776056472000&source=images&cd=vfe&ved=0CAIQjRxqFwoTCKii5qWRgO4CFQAAAAAdAAAAABAD (Erişim tarihi: 03.01.2021)
[3]
https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Ftoday.line.me%2Fhk%2Fv2%2Farticle%2FDkwa2m&psig=AOvVaw1jJA9ReK1o0BUT8eMSsXCd&ust=1609848281929000&source=images&cd=vfe&ved=0CAIQjRxqFwoTCKjDla2egu4CFQAAAAAdAAAAABAJ
(Erişim tarihi: 03.01.2021)
[5]
https://www.google.com/url?sa=i&url=http%3A%2F%2Fwww.medyarun.com%2Fblog%2Fsosyal-medya-pazarlama-stratejileri-21&psig=AOvVaw2OwUxWG50WUjdV7jGzmkhb&ust=1609865232237000&source=images&cd=vfe&ved=0CAIQjRxqFwoTCPj04b_dgu4CFQAAAAAdAAAAABAU
(Erişim tarihi: 03.01.2021)
[6]
https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fcremicro.com%2Fprofesyonel-sosyal-medya-yonetimi-nasil-yapilir%2F&psig=AOvVaw2OwUxWG50WUjdV7jGzmkhb&ust=1609865232237000&source=images&cd=vfe&ved=0CAIQjRxqFwoTCPj04b_dgu4CFQAAAAAdAAAAABAe
(Erişim tarihi: 03.01.2021)
Yorumlar
Yorum Gönder