Ana içeriğe atla

SOSYAL MEDYA PLATFORMLARINDA NESİL FARKLILIĞI

 

            Pek çoğumuz, anne ve babalarımızla aynı sosyal medya platformlarını kullanmıyoruz. Aynı platformu kullansak bile karşımıza çıkan fotoğraflar, videolar ve yazılar bambaşka konularla ilgili oluyor. Örneğin; Instagram’da benim karşıma “çoğu genç kızın ilgiyle izlediği makyaj videoları”

[1]

çıkarken, annemin karşısına “kendi yaş grubuna hitap eden” giysi fotoğrafları ya da karikatürler çıkmakta. Bence bu nesil farklılığı ile birlikte, toplumdaki insanlar yaş gruplarına göre ayrıştırılmakta. Belki de bu durum “kuşak çatışmalarına” ve “farklı nesillerden insanların iletişimsizliğine” yol açıyor olabilir. Var olan çatışmaları ise giderek arttırıyor olabilir.

[2]

Jenerasyonlara göre farklı görseller ve bilgiler sunulmasının, elbette bir sebebi var. Her neslin kendine göre ilgi alanları vardır. İnsanlar yaşadıkları olaylar ile, çevresindeki kişiler ile, aslında bakarsanız yaşadığı her an 

ile değişip gelişmekte. Bu nedenle, belki biz gençler de on yıl sonra şu anda izlediğimiz videoları izlemiyor olacağız. Peki, sosyal medya platformlarında bu “nesil farklılığı” nasıl kullanılıyor, hiç düşündünüz mü?

           Çoğumuzun bildiği üzere; günümüzde X, Y ve Z kuşakları bulunmaktadır. Biz gençler Z kuşağından iken, anne ve babalarımız Y veya X kuşağından, anneanne ve dedelerimiz ise X kuşağından veya daha önceki kuşaklardan. Kendimizi ailemizdeki bireylerle kıyasladığımız zaman; ilgi alanlarımızın, kişilik özelliklerimizin, internette araştırdığımız çoğu şeyin ve internette aktif olduğumuz zaman dilimlerinin farklı olduğunu görürüz.

[3]

[4]

          Bu nedenle, sosyal medya platformlarında farklı pazarlama teknikleri kullanılmaktadır. Yani toplumdaki insanları gruplandırmaktalar ve bu gruplara göre etki altına almaktalar. Karşımıza çıkan reklamlar verilebilecek en iyi örneklerden. Z kuşağından olan gençlerin ilgisini çekmek için daha hareketli videolar konulmaktadır

ve araştırmalar sonucunda toplamda sekiz saniye içerisinde bu genç nesli etkilemek gerekmektedir. Aksi takdirde yapılan reklam gencin ilgisini çekmez ve reklam başarısız olur. 

           Y jenerasyonunun büyük bir çoğunluğunun Facebook’u kullandığı tespit edilmiştir. X kuşağının ise akşam sekiz ile gece yarısı arasında sosyal medya hesaplarını kullandıkları görülmüştür. Bu nedenle reklamlar da o saatler arasında onlara yöneliktir. Yani yaş gruplarına göre

[5]

sosyal medya platformları oluşturulmuştur ve bu durum toplumda bir ayrışmaya neden olmaktadır.

[6]

            Sonuç olarak sosyal medya platformlarında karşımıza çıkan her şey önceden çok detaylı bir şekilde düşünülmüş ve hesaplanmıştır. Toplumdaki insanları yaş gruplarına, bir başka deyişle jenerasyonlarına, ayırmaktalar. Bunun sonucunda da toplumda bir ayrışma olmakta ve kuşak farklılıkları daha belirgin hâle gelmektedir.

Suzan R. HOFSTEDE, 2021

KAYNAKÇA

  1. https://pazarlamasyon.com/jenerasyonlara-gore-sosyal-medya-pazarlamasi-nasil-yapilmali/  (Erişim tarihi: 03.01.2021)
  2. https://webmaster.kitchen/kusaklara-gore-sosyal-medya/ (Erişim tarihi: 03.01.2021)

[1]

https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fgulsahmeralozgur.dr.tr%2Fkusak-catismalari-x-y-z%2F&psig=AOvVaw3dJKHuPmnfL3Qqel6OnjtS&ust=1609776157427000&source=images&cd=vfe&ved=0CAIQjRxqFwoTCKjQmtWRgO4CFQAAAAAdAAAAABAJ (Erişim tarihi: 03.01.2021)

[2]

https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fwww.businessinsider.com%2Fwhat-is-instagram-how-to-use-guide&psig=AOvVaw117-wEMsWKwObp6gB786OG&ust=1609776056472000&source=images&cd=vfe&ved=0CAIQjRxqFwoTCKii5qWRgO4CFQAAAAAdAAAAABAD (Erişim tarihi: 03.01.2021)

[3]

https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Ftoday.line.me%2Fhk%2Fv2%2Farticle%2FDkwa2m&psig=AOvVaw1jJA9ReK1o0BUT8eMSsXCd&ust=1609848281929000&source=images&cd=vfe&ved=0CAIQjRxqFwoTCKjDla2egu4CFQAAAAAdAAAAABAJ (Erişim tarihi: 03.01.2021)

[5]

https://www.google.com/url?sa=i&url=http%3A%2F%2Fwww.medyarun.com%2Fblog%2Fsosyal-medya-pazarlama-stratejileri-21&psig=AOvVaw2OwUxWG50WUjdV7jGzmkhb&ust=1609865232237000&source=images&cd=vfe&ved=0CAIQjRxqFwoTCPj04b_dgu4CFQAAAAAdAAAAABAU (Erişim tarihi: 03.01.2021)

[6]

https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fcremicro.com%2Fprofesyonel-sosyal-medya-yonetimi-nasil-yapilir%2F&psig=AOvVaw2OwUxWG50WUjdV7jGzmkhb&ust=1609865232237000&source=images&cd=vfe&ved=0CAIQjRxqFwoTCPj04b_dgu4CFQAAAAAdAAAAABAe (Erişim tarihi: 03.01.2021)

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

ÜNİVERSİTELİ OLARAK KENDİMİ KEŞFETMEK

    Doğan Cüceloğlu’nun “Var Mısın?" adlı eserini bir buçuk sene önce okumuştum ve çok beğenmiştim. Kitabı o zaman okuduğumda üniversite sınavına hazırlık sürecinde bana yardımcı olmuştu. Kafamda meslek seçimi ve üniversite seçimi gibi şeyleri planlamıştım ancak detayları planlamamda destek olmuştu. Kitabı şimdi de üniversiteye giden bir genç gözüyle okudum ve o anda fark etmediğim başka anlamlar gözüme çarptı. Düşüncelerimi sizlerle de paylaşmayı çok isterim. “Şimdi ve burada, bir başkasının kriterlerine göre var olmaya çabalayan bir insan mısın; yoksa kendi bilincinle oluşturduğun ölçütlere göre seçimlerini yapıp eyleme geçen biri misin?” [1] Kitabın ilk sayfalarından itibaren sık sık hayallere daldım. Kendimi sorguladım. Şu anki konumumu, hayattaki duruşumu sorguladım. Başka insanların kriterlerine göre yaşamak imkânsız. Herkesi aynı anda memnun etmek mümkün değil.   İnsanlar sürekli yorum yaparlar. Sizin kişiliğiniz hakkında, duruşunuz hakkında, başarınız h...

CRUISE MACERASI

    Şu aralar oldukça heyecanlı bir olay yaşıyorum. Annemle bir uluslararası sağlık hukuku kongresinde geldik. Peki neredeyiz şimdi? Tam olarak denizin ortasındayız. Ege denizinde. 4 Ekim Çarşamba akşamı Ankara'dan otobüsle İstanbul'a geldik. Galataport'ta biraz vakit geçirdik. Kahvaltı, gezme dolaşma, kahve içme, sohbet, biraz da ödevlerimi yapma ve ders çalışmayla geçti sabahım. Öğlen 12.00 gibi pasaport kontrollerinden geçip gemiye bindik. Cruise'a. 10 günlük bir turdayım şimdi. Denizde seyir günlerinde kongreye katılıyorum ve geminin içinde annem ve annemin arkadaşlarıyla sohbet edip geziyorum. Geminin içinde tahmin bile edemeyeceğiniz her şey var. Havuzlar, yemek yerleri, barlar, devasa bir tiyatro salonu (kongre sunumları da burada yapılıyor), bowling salonu, spor merkezleri, spa, çocuklar için oyun yerleri, sinema salonu, alışveriş yerleri hatta casino bile var! Ancak en önemli şey yok: İletişim. DÜNYA İLE BAĞLANTIMIZ KESİLDİ "Nasıl yani?" ded...

EHLİYET SINAVIM

    Lise hayatınız bitince ve on sekiz yaşınızı doldurunca gerçekten çok heyecanlı bir sürece atılıyorsunuz. Aşağı yukarı aynı zamanlarda üniversite sınavı, mezuniyet töreni, mezuniyet balosu ve araba kullanmaya başlama serüveni oluyor. Heyecanlı bir yaz tatili sizleri bekliyor. Haziran ayının sonu gibi liseden mezun olduk ve hayatımızın belirlendiği üniversite sınavından kurtulduk. Temmuzun başlarında da ehliyet kursuna başladım. Kursa başlama hikayem de hiç beklenmedik bir şekilde gerçekleşti. Ehliyetimi yaz tatilinde almaya kararlıydım açıkçası. Havalar bozmadan araba kullanmaya alışmak istiyordum çünkü. Ayrıca okul zamanı sürücü kursuna gitmek istemiyordum. Hazır bolca vakit varken rahat rahat kursa gidip kullanmayı öğrenmek istiyordum. Bir gün annemle sürücü kursu aramak için oturduğumuz yere yakın olan kursları gezip bilgi aldık. Bir kursta tam bilgi alırken "Dersimiz beş dakika içinde başlayacak. İsterseniz şimdi kaydolun ya da önümüzdeki ay başlayın dediler." Böyl...