Aşırı yoğun ve yorucu geçen bir senenin
daha sonuna gelmiş olduk… Yıl boyunca ders süreleri çok uzun gelmesine rağmen
genel olarak bu yılın göz açıp kapamadan bittiğini söyleyebilirim. Okulların
kapanmasına üç hafta kaldığından klasik öğretmen sözleri başladı: “Artık on
ikinci sınıf sayılırsınız.” Geçen yıllarda bu sözü biraz daha olgun davranmamız
için söylerlerdi ancak bu sene durum değişti. Asıl altını çizdikleri durum “geleceğimizi
belirleyecek olan üniversite sınavına bir yılımızın kaldığı”.
Bu seneyi bitirdiğime göre hem sene
boyunca yaptıklarımdan hem de yapmayı planlayıp yapamadıklarımdan bahsetmek
isterim. On birinci sınıfın başında bilinçli ve olgun bir şekilde ders çalışma
programınızı aşağı yukarı kafanızda belirlemelisiniz. Elbette gün gün, saat
saat veya hafta hafta bunu planlayamazsınız ancak seçeceğiniz bölüme göre veya
okuduğunuz programa göre aklınızda bir yapılacaklar listesinin olması şart. Örneğin
“Bu sene on birinci sınıf konularına hâkim olacağım, TYT matematik, TYT problemler,
TYT Türkçe ve TYT geometriden ilerleyebileceğim kadar ilerleyeceğim, mümkünse
tüm konuları tamamen bitireceğim.” gibi genel bir plan yapmalısınız. Yapabiliyorsanız
TYT’ye ait tüm konuları bitirmeye çalışmalısınız.
Kendi çalışma düzenimi anlatacak olursam,
sene başından itibaren çok düzenli olmamakla birlikte problemlere ağırlık
verdim. Ne kadar çok soru çözerseniz o kadar hızlanacağınızı ve düşünme
yapınızı ya da soruya bakış açınızın gelişeceğini unutmayın. Mümkünse günlük
veya haftalık problem sorusu çözmeye çalışın.
Ayrıca yıl boyunca düzenli bir şekilde
TYT Türkçe ve TYT matematik çalışmayı ihmal etmeyin. Sene başından nisan ayına
kadar daha çok test kitapları üzerinden soru çözdüm. Konu konu çalışarak tüm
eksiklerimi kapamaya çalıştım. Nisan ayına geldiğimde tüm konulara ait genel
taramalar yapmak istediğim için haftada birer veya ikişer tane bölüm denemesi
çözdüm. Bu sayede takıldığım konuları görüp o konulardan test çözdüm. Bunun çok
faydalı bir çalışma yöntemi olduğuna inanıyorum.
TYT fizik ve TYT kimya için de düzenli
olmasa da ara ara test kitaplarından soru çözdüm. TYT biyolojiden ise bir
miktar konu eksiğim olduğu için soru çözme aşamasına gelemedim. TYT geometri
için arada soru çözdüm ancak çok sistematik bir planım yoktu. Daha çok
dershanedeki geometri derslerini takip edip dershanenin verdiği ödevleri
yaparak geometriye çalıştım.
Maalesef TYT’nin coğrafya, tarih, din ve
felsefe derslerine pek ağırlık veremedim. Hem de Türkçe-Matematik bölümünden
girecek olmama rağmen. Matematik-fen bölümünde okumanın bir dezavantajı
sanırım. Bir de üstüne Uluslararası Bakalorya (IB) programının dersleri ve
projeleri eklenince hiç vaktim kalmadı. Ezberim kuvvetli olduğundan önümüzdeki
yaz tatilinde bu derslere ağırlık verip aradan çıkartmayı düşünüyorum.
Bu arada söylediklerimin yanlış
anlaşılmasını istemem. On birinci sınıfa başlamadan önceki yaz tatilinde tüm
derslerin “el kitaplarını” almıştım. Bu kitaplarda detaylı bir şekilde konu
anlatımı bulunmakta ve hem verimli hem hızlı bir şekilde derslere hâkim
olmanızı sağlamakta. O kitaplar sayesinde kendime bir temel atmıştım. Bu seneki
yaz tatilinde ise bolca soru çözerek TYT’ye dair tüm boşlukları kapatacağım.
On birinci sınıf konularına ise çok
düzenli çalıştım. Özellikle matematik ve geometri derslerinde anlatılan her
konuyu pekiştirmek adına bolca soru çözdüm. Tüm derslerden kapsamlı özetler
çıkararak konuları derinlemesine öğrendim. Fizik, kimya, biyoloji sınavları
için de soru çözümü yaparak okul sınavlarına iyi bir şekilde hazırlandım. Tabii,
bu üç dersin konuları üniversite sınavında pek işime yaramayacağı gerçeği de
var. Bu nedenle yıl boyunca yanlış bir seçim yapıp yapmadığım konusunda
tereddüt etmedim değil. “O derslere çalışmasaydın” diye düşünenleriniz vardır
mutlaka. Bu derslere çalışmak için üç tane nedenim var: Birincisi okul
ortalamamı yüksek tutarak üniversite sınavında olabildiğince avantaj
sağlayabilmek, ikincisi TYT konuları ile bağlantılı olan noktalar sayesinde TYT
sorularını daha bilinçli ve hızlı çözebilmek, üçüncüsü ise önümüzdeki sene IB
programının bitirme sınavlarına girdiğimde bu derslerden yüksek puanlar
alabilmek. Hayatta yaptığınız her işin size bir şekilde fayda sağlayacağına
inanırsanız, o işin mutlaka size getireceği artılar olacaktır.
Ayrıca, coğrafya ve edebiyat haricindeki
diğer sözel derslere de çok iyi çalıştığımı düşünüyorum. Tarih, din ve
felsefeden tüm konuları kalıcı bir biçimde öğrendiğimi, çözebildiğim kadar çok
soru çözdüğümü söylemeliyim. Coğrafya ve edebiyat derslerindeki eksikliklerimi
ise yazın kapatmayı planlıyorum. Bu arada edebiyata pek çalışamamış olsam da
çok fazla kitap okuduğum ve araştırdığım için edebiyatla ilgili birçok soruyu
çözebiliyorum. Umutsuzluğa kapılmadan ve yılmadan çalışmaya devam…
Kendi kendime çok fazla deneme sınavı
çözmeye vaktim olmadığını açıkça belirtmeliyim. Ama dershanemizin iki haftada
bir yaptığı sınavlara mümkün olduğunca aksatmadan girmeye çalıştım. Ayrıca o
deneme sınavlarında istikrarlı bir şekilde genellikle ilk üç ve ilk beşte
oldum. Dershaneye giderken beni en çok motive eden olgulardan biri de bu oldu
sanki…
Son olarak üniversite sınavı için çok da
işe yaramayan ancak on ikinci sınıftaki yükümü hafifleten bir durumdan daha söz
etmek istiyorum. IB programının tüm projelerini -yaklaşık sekiz tane ciddi
araştırma ve emek isteyen büyük kapsamlı projeler- bitirdim. Bu program
dahilinde çok fazla bunların dışında ek ödev ve proje verildi. Ayrıca çok fazla
sosyal aktivitede görev alarak bu programa ait tamamlanması gereken kriterler
tablomu başarıyla tamamlamış oldum.
Yazının başında bu seneyi çok çalışmama
rağmen boş geçirdiğimi düşünmüştüm. Sanırım yıl boyunca yaptıklarımın özetini
geçmek beni çok rahatlattı. Bu nedenle on birinci sınıfın sonuna geldiğinizde
sizler de yıl içerisinde yaptıklarınızı, planlayıp da tam istediğiniz gibi
uygulayamadıklarınızı oturup yazmalısınız. Gerçekten insanın üstünden büyük bir
yük kalkıyor ve nasıl bir ilerleme kaydettiğinin farkına varıyor. Düzenli
çalışarak başarılmayacak kesinlikle hiçbir şey yok.
Yorumlar
Yorum Gönder