Ana içeriğe atla

BUZLAR ÇÖZÜLMEDEN ESERİNDE UZAM VE ZAMAN



            Devlet, ülkesinin yönetimini sağlayıp ihtiyaçlarını karşılayan bir yapıdır. Buzlar Çözülmeden adlı yapıtta da “devletin eksikliği”, bununla beraber ortaya çıkan “ezen-ezilen” ilişkisi eleştirilmiştir.

            Bu tiyatro eserindeki “devlet yetersizliğinin” asıl nedeni, 1960 ihtilali zamanında geçmesinden kaynaklanmıştır. O yıllarda siyasi bir boşluk vardır ve askerî güç yönetimde daha çok söz sahibidir. Bu yapıt; kış mevsiminde, doğuda, dağlarla çevrili bir kasabada geçmektedir. Uzam ve zamandan dolayı iletişim ve ulaşım çok zordur. Devlet ise hem halkın sosyal ve ekonomik durumundan dolayı, hem de koşullarının olumsuz olmasından dolayı bu kasabayı yok saymıştır.

            Devletin yarattığı bu boşluktan ötürü, bu kasabanın sosyal durumu kötü etkilenmiştir. “Ezen-ezilen” ilişkisi giderek artmaktadır. Eşraf kesim, yani ağalar ve Şeref Hakarar, insanları kandırarak toprak ve para kazanmışlardır. Cahil halkın “dinsel sömürü” ile güvenini kazanmışlardır. Örneğin “Hacı” Murat Ağa, fakir halka bozuk ve kurtlu yiyecekler satarken zenginlere daha kaliteli mallarını satmaktadır. İnsanlar da “hacı” lakabından dolayı ona güvenmektedirler. Bu, hem dinsel sömürünün, hem de sınıflı yapının bir kanıtıdır. Sınıflı yapıdaki, sınıflar arası uçurum gittikçe artmakta, bunun sebebi ise “devletin ilgisizliğinden” kaynaklanmaktadır.

            Sınıflı yapı arasındaki farkın açılmasının asıl nedeni, tahrirat kâtibi gibi devleti sembolize eden figürlerin tutumundan dolayıdır. Eşraf kesim, “devlet yetkililerine” rüşvet vererek kendi yönetimlerini sürdürmektedirler. Eski kaymakamların ve tahrirat kâtibinin, bu sisteme karşı sessiz kalması “devlet yetersizliğinin” ve “sınıflı yapının” bir başka kanıtıdır.

 Halk cahil ve eğitimsiz olduğu için eşraf kesime muhtaçtır. Bu yapıtta halkı sembolize eden figür Hatice’dir. Hayatta kalma mücadelesi veren bir kadındır ve Kaymakam’ın sayesinde Sarı Murat Ağa’dan toprak almayı başarmıştır. Oysa Sarı Murat Ağa’nın Hatice’ye toprak vermesinin asıl nedeni halkı özellikle de “kadınları” küçümsemesinden dolayıdır. Halk, bu eşraf kesim tarafından aşağılandığından ve cehaletinden dolayı sessiz kalmakta, sınıflar arası mesafe giderek açılmaktadır.

            Kasabanın sosyal durumunun bu kadar kötü olmasının asıl nedeni “devletin umursamazlığı”, uzam ve zamandan kaynaklanmaktadır. Siyasi boşluk nedeniyle ağalar kasabayı yönetmektedir ve bu sınıflı yapının, sosyokültürel yapıya olumsuz etkisi eleştirilmiştir.

Suzan Rojin HOFSTEDE

2020

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

ÜNİVERSİTELİ OLARAK KENDİMİ KEŞFETMEK

    Doğan Cüceloğlu’nun “Var Mısın?" adlı eserini bir buçuk sene önce okumuştum ve çok beğenmiştim. Kitabı o zaman okuduğumda üniversite sınavına hazırlık sürecinde bana yardımcı olmuştu. Kafamda meslek seçimi ve üniversite seçimi gibi şeyleri planlamıştım ancak detayları planlamamda destek olmuştu. Kitabı şimdi de üniversiteye giden bir genç gözüyle okudum ve o anda fark etmediğim başka anlamlar gözüme çarptı. Düşüncelerimi sizlerle de paylaşmayı çok isterim. “Şimdi ve burada, bir başkasının kriterlerine göre var olmaya çabalayan bir insan mısın; yoksa kendi bilincinle oluşturduğun ölçütlere göre seçimlerini yapıp eyleme geçen biri misin?” [1] Kitabın ilk sayfalarından itibaren sık sık hayallere daldım. Kendimi sorguladım. Şu anki konumumu, hayattaki duruşumu sorguladım. Başka insanların kriterlerine göre yaşamak imkânsız. Herkesi aynı anda memnun etmek mümkün değil.   İnsanlar sürekli yorum yaparlar. Sizin kişiliğiniz hakkında, duruşunuz hakkında, başarınız h...

FELSEFEDE TEMELLENDİRME

    ÖN SÖZ Hayatımızın her parçasında düşünmek, yaratıcı olmak ve etrafımızdaki bilgileri sorgulamak çok önemlidir. Kitaplar okumayı ve okuduğum kitapları yorumlamayı çok seviyorum. Her geçen sene, hatta her geçen gün, eleştirel düşünme konusunda bir miktar daha geliştiğime inanıyorum. “Eleştirel düşünmenin” önemi hayatımızı ciddi anlamda etkilediğinden, felsefe derslerinin çok önemli olduğunu düşünüyorum. Bence, felsefe dersleri küçük yaş gruplarına da, adı “felsefe” olmasa bile, “yaratıcı düşünme eğitimi” şeklinde verilmeli. Pandemi başlamadan önce, okulun münazara topluluğuna katılmıştım. Münazara topluluğunda, argümanları nasıl sunduğumuzun büyük bir önemi olduğunu öğrenmiştim. Yaptığımız temellendirmeye göre aynı konuyu iki zıt şekilde sunabilir ve karşımızdaki insanları hangi tarafı seçersek seçelim, bu temellendirmeye göre ikna edebiliriz. Son günlerde en büyük hayalim avukat olmak… Yani “temellendirme” mantığını, savunmayı nasıl yapmam gerektiğini şimdiden ...

EHLİYET SINAVIM

    Lise hayatınız bitince ve on sekiz yaşınızı doldurunca gerçekten çok heyecanlı bir sürece atılıyorsunuz. Aşağı yukarı aynı zamanlarda üniversite sınavı, mezuniyet töreni, mezuniyet balosu ve araba kullanmaya başlama serüveni oluyor. Heyecanlı bir yaz tatili sizleri bekliyor. Haziran ayının sonu gibi liseden mezun olduk ve hayatımızın belirlendiği üniversite sınavından kurtulduk. Temmuzun başlarında da ehliyet kursuna başladım. Kursa başlama hikayem de hiç beklenmedik bir şekilde gerçekleşti. Ehliyetimi yaz tatilinde almaya kararlıydım açıkçası. Havalar bozmadan araba kullanmaya alışmak istiyordum çünkü. Ayrıca okul zamanı sürücü kursuna gitmek istemiyordum. Hazır bolca vakit varken rahat rahat kursa gidip kullanmayı öğrenmek istiyordum. Bir gün annemle sürücü kursu aramak için oturduğumuz yere yakın olan kursları gezip bilgi aldık. Bir kursta tam bilgi alırken "Dersimiz beş dakika içinde başlayacak. İsterseniz şimdi kaydolun ya da önümüzdeki ay başlayın dediler." Böyl...